Tafakur….

June 21, 2010

(pic credit to Astro website)

Walau aku remaja sengal yg sibuk melayan nafsu duniawi, tpi aku adalah peminat setia cite Imam Muda Astro ok!!! **pitammm!!! hahahahaaa

Kebetulan aku tgh cuti semester skang so ada laa byk masa nk follow sumo cite kt tv…cair hati aku dgr calon2 imam muda tu memperdengarkan bacaan suci ayat2 al-quran..syahdu n merdu sungguh!!!…walau ada soang 2 muka mcm nakal n xder perasaan, tpi bila bca mengaji, aiyoooo hancur luluh jiwa tandus mak ni!!! hahahahhaaa..aku lebih fokus pd pengajaran dan intipati dr stp tugasan yg mereka perlu laksanakan…n part aku paling suka adalah 5 soalan mingguan berkaitan kehidupan seharian kita…bagus sgt pd aku!!! secara tak langsung dpt laa jugak aku menambah2 ilmu di dada yg serba kurang ini…walau sibuk dgn dunia, akhirat jgn dilupa!!

So, now aku n share sedikit pandangan Ust. Hj. Dzulkarnain…

Ada 5 golongan yg besar dlm masyarakat. Ibu jari mewakili org tua. Jari telunjuk mewakili golongan kaya. Jari tgh golongan agama, tinggi ilmunya. Jari manis golongan remaja. Dan jari kecik molek tpi jgn disangka lemah mewakili golongan wanita. Jadi imam kene bijak berhadapan dgn kelima2 golongan ini.

Kena berhemah dan menghormati golongan tua. Cakap lemah-lembut sbb jiwanya sensitif. Nk bergaul dgn golongan kaya, berbahaslah dgnnya. Guna bahasa inggeris, tau isu turun naik saham, main golf, ajak sama2 jdi ahli jawatankuasa masjid..tentu byk sumbangan idea dan materialnya, bukan bererti memperguna. Mcm mana pula nk berbahas dgn golongan agama? Kena mahir ilmu al-quran, fiqah, tajwid dan ilmu kemasyarakatan-fardu kifayah, jenazah, konflik rumahtangga etc.

Mcm mana nk berhadapan dgn golongan remaja?? ‘5S’ paling utama – Sports, Song, Sex, Screen and Smoke. Ikut perkembangan semasa dan fahami lingua etc. Remaja paling mudah melekat dgn idola. Tak salah pihak masjid anjurkan maraton dan kelas tambahan cthnya. Luas skop yg ada utk mencuri perhatian remaja ..dan akhir sekali, bgmana mdekati wanita yg lembut jiwanya?? Lembut juga lah caranya.

Wanita adalah penggerak. Letakkan dia ditempat munakahat dan rumahtangga. Wanita pun sukakan perhiasan, brg kemas dan ¬†masak2 juadah mknan maka jdikanlah masjid itu satu tempat berjual-beli krn wanita ada kuasa membeli. Tpi didiklah mereka utk membeli secar berhemah dan bukan secara berlebihan. Golongan ini adalah pendengar yg setia. Bicaralah tentang hak2nya. Nak berbicara dgnnya, bykkan kpd kejiwaan…

Aku sendri tak nafikan, aku ada problem mcmana nk bergaul mesra dgn 5 golongan di atas…sedangkan pd dasarnya, kita harus bercampur-gaul dgn semua golongan…mmg kita semua bercampur tpi dlm kategori gitu-gitu jerlaa..senang cite, tak bleh nk blah…knp wujud jurang mcm tu?? xkan kita nk harapkan golongan tua2 yg mula dlu??pd aku kita as golongan pertengahan yg lebih sesuai utk memulakannya sbb kita berada di tgh2…tips tu tak semestinya utk imam jer..semua org harus tau berkaitan perkara ini…cuma sbagai seorg imam, tjwb mereka lebih laa sedikit…dan pandang ust ni aku rsa bagus sgt as panduan esp dlm pergaulan seharian kita dlm meneruskan kehidupan di dunia yg fana ini..walahualam…:)

5 Responses to “Tafakur….”

  1. Ustaz Azlan Says:

    Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
    Sweetheart? hahahahaa!

    • cmacun Says:

      Waalaikumusalam…gitu ko terus pose2 calon imam jugak kan??..matilaa esok pkai jubah putih dtg keje!!! kaaahhhhhHHHH!!!

  2. Ustaz Azlan Says:

    sayalah calon yang paling sesuai… Allahuakhbar!!!

  3. ustaz azlan Says:

    boleh jerrr


Leave a Reply

