sebelum alam MARAH!!

December 13, 2009

Dulu2 nasi lemak dibungkus pkai kertas suratkhabar yg dialas daun pisang or plastik..kemudian upgrade ke kertas warna coklat..tapi hari ini semuanya telah dibungkus menggunakan styroform..gelas minuman pon dh pkai styroform jugak…tetapi hari ini atas nama ciptaan kreatif, inovasi dan moden, kita tidak berkata apa2 kalau dihidangkan dgn bekas buatan plastik asalkan ianya cantik dan unik…malah kita akan memuji dan bertanya beli dimana?…so aku nk share ngn koang sedikit info yg mbuatkan aku tersentak dan tersedar…

Botol plastik minuman dikatakan mengandungi bhn DOP yg menghasilkan larutan kimia bensen yg tidak boleh dihadamkan oleh sistem pencernaan badan..apabila botol ini diletakkan dlm suhu panas spt dlm kete, kimia ini akan larut dlm minuman…dan jika bekas plastik digunakan utk menyimpan mknan panas, ia akan larut dlm mknan…

Tiada bezanya dgn styrofoam…tahukah koang sebenarnya styrofoam tidak boleh digunakan utk mbungkus mknan panas apa lagi dijadikan cawan utk mbancuh kopi atau teh panas!!..sama sekali tidak boleh!..ia sama spt kita memasukkan diri kita ke dlm mulut naga!..tetapi klu kita amat-amati, hari ini rata2 manusia tapau mknan dgn styrofoam!!…dan bila disarankan bawa bekas sendri, kita senyum sinis…tergelak mungkin..mcm tak kelas bawak bekas sendiri kan? eiiii….

Selain itu, bekas plastik lembut pula mengandungi DEHA dan PCB…PCB menimbulkan barah dan di jepun keracunan PCB menimbulkan penyakit Yusho yg antara gejalanya adalah spt pigmentasi, gangguan perut, lenguh2 tangan dan kaki..manakala bgi wanita hamil pula adalah kematian janin dan bayi cacat…hidup kita hari ini benar2 dijajah dgn industri polimer sintetik..slogan mudah dan praktikal berjaya mbutakan mata dan menulikan telinga kita..mungkinkah ini juga puncanya semakin ramai lelaki dan wanita kurang subur dan menghidap barah?? sudahlah corak pemakanan kita hari ini kurang sihat, ditambah pula gaya hidup yg tidak boleh lari dr plastik!

Kalaulah benar dakwaan DEHA merosakkan sistem peranakan dan menyebabkan janin cacat maka ia tidak boleh dipandang sepi..bygkan kalau bumi tidak boleh melupuskan plastik..apalagi bdn kita..bdn manusia tidak dicipta utk menerima kimia plastik!

Dari statement2 dan hujah yg aku baca di internet ni aku nk cuba utk elak guna plastik dan styrofoam…aku tak nak bdn aku mengumpul styrene akibat kerap menggunakan styrofoam…styrene boleh mengganggu urat saraf..kpd ibu mengandung, styrene boleh menyusup ke susu badan dan ke janin..ia juga boleh mendorong kemandulan…so lepas ni aku dh xleh tapau mknan laa…mkn kat kedai sahaja laa..klu nk tapau gak, bwk bekas sendri or pkai pembungkus yg bukan styrofoam..heheheh…mcm kelakar plak n sure kene gelak kan..tpi klu bukan aku sendri yg start membudayakan budaya tersebut, sapa lagi??? sampai bila aku nk biarkan badan aku tercemar ngn bh2n kimia yg merbahaya itu?? owh! harap2 berjaya lah yer…

Sayangi lah diri kita..renung2kan ya!!

**mcm karam singh walia plak aku ni πŸ™‚

Advertisements

2 Responses to “sebelum alam MARAH!!”

  1. ummumishkah Says:

    bawak bekas sendiri is a good idea! Kat UIA ni alhamdulillah peniaga guna bekas dari kertas tu.. selamatt! hihihihi
    nak selamat lagi.. bawak bekal jerlah! πŸ™‚


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: